Hírarchívum : Calltv és egyéb bevételgeneráló megjelenések |
Calltv és egyéb bevételgeneráló megjelenések
Gergő 2007.04.29. 19:16
Kolosi Péter írása A kereskedelmi televíziózás Magyarországon című könyvéből.
A call tv nem más, mint telefonos vetélkedők, azaz a stúdióban csak a műsorvezető(k) van(nak), akik az emelt díjas telefonszámon a játékra betelefonáló nézőkkel játszanak.
Sokszor hallható az a kritika az ilyen telefonálós vetélkedőkkel és más megjelenésekkel szemben, hogy a kérdések nagyon (túl) egyszerűek, néha egyenesen banálisak. Ennek természetesen az az oka, hogy nehezebbek lennének, az csökkentené a hívásszámot, hiszen sokan eleve nem is gondolnák, hogy tudják a helyes választ. Ráadásul az aktív telefonálók leggyakrabban az alacsony iskolázottságú nézők közül kerülnek ki, így a kérdések nehézségét is az ő tudásukhoz kell mérni. Joggal vetődhetne fel a kérdés, hogy akkor miért nem inkább olyan kérdést fogalmaznak meg, amely esetében a helyes válasz nem valamilyen ismeretet kíván, hanem a szerencsén múlik. A magyar törvények szerint azonban, ha a nyeremény elnyerése csak a szerencsén múlik, és ahhoz semmilyen tudásra nincs szükség, az szerencsejáték, ami pedig nagyon nehezen és drágán beszerezhető engedély hiányában bűncselekménynek számít.
Ez azon kevés műsortípusok egyike, amelyek esetében a nézettség csak másodlagos: fontos, hogy a műsor minél több telefonos bevételt generáljon. Persze a nézettség azért abból a szempontból itt is lényeges, hogy ha valamit senki nem néz, akkor telefonálni sem fog a játékra senki. Az aktív, gyakori játékosok azonban mindig kevesebben vannak, mint azok, akik csak tévéznek. Az ilyen játékokat a televíziók olyan perifériás idősávokban sugározzák, ahol a várható nézettség egyébként is alacsony lenne, tehát a reklámokat is csak nagyon olcsón vagy egyáltalán nem lehetne eladni.
Léteznek olyan, sokszor csak egy képernyőinzertekből álló megjelenések, amelyek szintén egy-egy emelt díjas szám hívására buzdítanak: ezeken az inzerteken általában egy kérdés szerepel, és a tévétársaság a helyesen válaszolók közötti díjakat vagy pénzjutalmakat sorsol ki. Nagy előnye ezeknek a megjelenéseknek, hogy rövidek (30-60 másodperc), és így akár főműsoridőben is elhelyezhetők a nagyobb hívásszám érdekében.
|