Eljárás indult a Gazdasági Versenyhivatalnál négy tévécsatorna betelefonálós játéka ellen, de a mûsorok szép számú megtévesztett ügyfeleinek ez még nem jelent elégtételt. Arra ugyanis egyetlen hivatalnak sincs hatásköre, hogy megszüntesse a sokak szerint aggályos játékokat. Pedig ezrével fordulnak a hivatalokhoz a panaszosok, akik úgy érzik, átverték ôket a telefonálós nyereményjátékokkal.
F. Éva nagy rajongója volt a telefonos játékoknak. Eleinte minden szépen is ment, az asszony gyakran nyert. Késôbb már csak a megduzzadt telefonszámla emlékeztette a korábbi sikerekre. - Hirtelen azt vettem észre, hogy hiába hívom ôket, nem kapcsolnak be – nyilatkozta korábban – Egy alkalommal már a stúdióban beszéltem valakivel, bemutatkoztam, azt mondták, várjak, majd megszakították a vonalat. A játékkedvét vesztô nô ezután már csak néhányszor telefonált, hó végén mégis 90 ezer forintos volt a számla. Éva nincs egyedül. Hiába telefonálnak azonban tömegesen a nyereményjátékok panaszosai a különbözô hatóságoknak, azok tehetetlenek: az ORTT, a Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség, a Szerencsejáték Felügyelet és a Gazdasági Versenyhivatal illetékesei már folytattak egyeztetô tárgyalásokat, de csak annyiban sikerült megállapodniuk, hogy egyiküknek sincs hatásköre fellépni a fogyasztók megtévesztése ellen. A Gazdasági Versenyhivatalnál mégis négy tévécsatorna, az RTL Klub, a TV2, az ATV és a Spektrum Televízió nyereményjátékaival kapcsolatban indult eljárás. Az viszont már most sejthetô, hogy épp a hivatal tehetetlensége miatt a tévéadóknak nem kell számítaniuk elrettentô büntetésre.
ű
Meddig mehet ez tovább?
- Mi a játék képernyôs megjelenését vizsgálhatjuk, azt, hogy a fogyasztót milyen hátrányok érték, miután tárcsázott, már nem. – mondta a Borsnak Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivôje – Ez egy felemás megoldás, de sajnos nincs teljes körû szabályozás ezen a téren, így nem tudunk ennél többet tenni. A büntetés két féle lehet: egyrészt pénzbírsággal sújthatják a tévécsatornákat, ez a múlt évi bevételük legfeljebb tíz százaléka lehet. Valószínû azonban, hogy ennél jóval kevesebbet kellene végülis büntetésként befizetniük, így úgy gondoljuk, hogy ez nem jelentene a számukra komolyabb terhet. Inkább azt szeretnénk elérni, hogy a csatornák együttmûködjenek velünk, és az eljárás eredményeképpen jóval teljesebb körû tájékoztatást nyújtsanak. A szóvivô hozzátette: a Gazdasági Versenyhivatal azért kezdeményezte az Országgyûlésnél, hogy eljárást indíthasson, mert a beérkezô panaszok száma alapján úgy ítélték meg: a telefonos játékok kérdése közüggyé nôtte ki magát. - Rengetegen fordultak hozzánk, illetve sokakat irányítottak át ide – folytatta – A többség arra panaszkodott, hogy úgy érzi, átverték, mert nem tájékoztatták kellôen a mûsor elôtt és alatt a szabályokról. A TV2-nél már lezárult az eljárás: itt bejött a papírforma, a csatornának nem kellett fizetnie. - A Gazdasági Versenyhivatal nem állapított meg jogsértést és nem szabott ki bírságot a TV2-re. Az eljárás során közölték velünk, hogy nagyobb hangsúlyt kellene fektetnünk a tájékoztatásra a hívás díjával és a nyerési esélyekkel kapcsolatban. Konkrét megállapodás születtett a TV2 és a hivatal között, melyet már jelenleg is teljesítettünk. Az eljárást lezárták azzal a feltétellel, hogy késôbb ellenôrzik, hogy betartottuk-e a megállapodást. – nyilatkozta a Borsnak Dr. Benke Gábor a TV2 jogi tanácsadója. - Mivel az RTL Klub a jogi szabályozásnak megfelelôen mûködteti telefonos játékait, minden olyan eljárással egyetértünk, amely a piac szereplôit tisztességes magatartásra sarkallja – mondta el az RTL Klub szóvivôje, Rényi Ádám – Egyébként semmi okát nem látjuk annak, hogy megszüntessük ezeket a mûsorokat. Az ATV ötszöri megkeresésünkre sem válaszolt, miként a Spektrum Televizió is hallgatott az ügyben. Romániában egyébként már elérték céljukat a panaszosok, és Oroszországban is jó úton haladnak, hogy megszüntessék a betelefonálós nyereményjátékokat.