Interjú Gáspár Andrással!
Kérdező: Gergő 2007.09.04. 17:18
Gáspár András 1999-től dolgozott az RTL klubnál. Olyan játékok ötlete, vezetése és szerkesztése fűződik a nevéhez, mind például a Mire gondolok?, Csak egy szavadba kerül, Teleparti, Játékzóna... 2003-ig volt az RTL telefonos játékainak a főszerkesztője, aztán az mtv-hez igazolt, ahol a mai napig is dolgozik. A közönésg láthatja őt a Pesti színházban és a Vidám Színpadon is. A napokban interjút adott oldalunknak, amit csak itt a Játékinfon olvashatsz!
Mikor vezettél először telefonos vetélkedőt, és hogyan kerültél a közelükbe?
1999 tavasz végén, nyár elején kezdődött a történet. 1998 májusától vezettem egy éven keresztül az RTL-KLUB zenés vetélkedőjét, a ZENÉSZT, amelynek válogatására egy véletlen szerencse folytán jutottam el. Egy ismerősömet hívták be egy castingra, a Zenész női műsorvezetőjének válogatására. Én sofőrként kísértem el és a stúdió előterében vártam, hogy végezzen. Végzet. Árpa Atilla, a casting vezetője kísérte ki és megkérdezte tőlem, hogy én is a válogatásra jöttem-e. Mondtam, hogy nem tudtam, hogy férfiakat is keresnek, de ha lehet, megpróbálnám. Bejött. Néhány hónap múlva már Brüsszelben voltam, a Zenész próbafelvételén, majd 1998-ban beindult a műsor. Nem volt átütő siker, elment, sokakat irritált egy ideig a szélsőséges műsorvezetési stílusom, amelyet a külföldi producer kérésére hoztam. Itthon, a Dáridón nevelkedett közönségnek ez sok volt. Ma már meg se kottyanna z a stílus, de azért örülök, hogy kb. 40 adás után látva az alacsony nézettséget, meghallgatva a kritikákat arra kértem a magyar producereket, hogy váltsunk stílust. Olyan lett a műsorvezetés, amilyen eredetileg vagyok: nem tolakodó, kedves, közvetlen, nem egy magamutogató bohóc, hanem egy normális ember. Az előző szerep volt, az utóbbi önmagam. A váltás eredményeképpen nőtt a nézettség és sikeresebb lett a műsor. Így egy évig volt műsoron. Amikor véget ért az RTL vezetőségével tárgyaltam a lehetséges folytatásról. Felajánlották, hogy vezessem a Meri vagy nem mer? telefonos játékot Pokrivtsák Mónikával. A műsor színvonala nem volt vonzó, ezért azt mondtam, hogy szívesen csinálnék ilyen típusú interaktív játékot, (a színházi előadás, amivel a színházi szakmában sikereket értem el a Shakespeare Összes Rövidítve /S.Ö.R./ is sok interaktív elemet tartalmaz), de csak akkor, ha én hozhatom az ötletet és elfelejtik a Meri vagy nem merit? Így született a Mire gondolok?, amely játék saját fejlesztés: az activity és a keresztrejtvény elemeit ötvöző telefonos játék. Nagy sikere volt, sokáig ment. Kreatív volt és ötletes. Volt benne gondolat!!!!Így lettem műsorvezetőből műsorvezető-főszerkesztő. Ekkor indult meg itthon a telefonos játékok felívelése, ezzel kezdődött meg az RTL-ben a telefonos játékrészleg kiépülése…
Melyik volt a sokfajta villámjáték közül a kedvenced?
Egyértelműen a Mire gondolok?Voltak jó ötletek: Joker, Csak egy szavadba kerül!, Mire gondolok?-STOP, de az első volt a legkreatívabb!
Mikor és hogyan született meg a Teleparti ötlete?
Hamar kiderült, hogy a telefonos játék nagy üzlet. Az RTL vezetőség úgy döntött, hogy részlegünknek nagyobb teret ad azokban a műsorsávokban, amelyek a reklámozók szempontjából kevésbé fontosak. Így kaptunk hétköznapokon 4x20 percet a Telepartival. Ez 2000 őszén volt. Azt hiszem akkor indult a Teleparti.
Mi volt a titka a két műsor sikerének?
A változatosság. 4x20 percben nem ugyanaz a butaság ment egyfolytában. Voltak egyszerűbb játékaink, voltak bonyolultabbak, több-kevesebb tudást igénylők, de mindegyikben volt valami gondolat. Főszerkesztőként ez mindig alap volt nálam. Nem voltam hajlandó hülyének nézni a nézőket.
Melyik játék tetszett legjobban a Teleparti és a Játékzóna játékai közül?
Én a Szótorpedót szerettem a legjobban, ami a Telepartiban futott. Saját fejlesztés! Az a szójátékok és torpedó+ szerencsejátékok+kvízjátékok kombinációja volt. Abból egy társasjátékot is kiadtunk. Egy hét alatt kapkodták el a játékot. Sajnálom, hogy nem lett nagyobb sláger. Akkor került programba, amikor a Teleparti mát kifutóban volt és hamar jött a Játékzóna. Ott is volt egy kedvencem a Saccolj. Azt kevésbé szerették az emberek, mert nagy tudást igényelt és akkoriban már teli volt a média olyan ostoba játékokkal, amelyek a könnyű nyerés lehetőségét kínálták. Mi nagy ajándékokat kínáltunk, izgalmas játék és komoly küzdelmek eredményeként. Akik csak nyerni szerettek, azok nyilvánvalóan egyre kevésbé választottak minket. Az emberek, ahogy látom a buta játékok felszínen maradását, még mindig nem tanulták meg a saját kárukon, hogy a lehetőség még nem nyeremény…
Sokáig láthattunk téged az RTL klub képernyőjén, aztán az mtv-n. Hogyan kerültél hozzájuk?
A kereskedelmi TV-k sajátja a fluktuáció. Jönnek-mennek az arcok, az okok és indokok változatosak. Én az RTL-nél nagyon jól éreztem magam, színvonalat képviseltem, menet közben képeztem is magam, hiszen közgazdász diplomát szereztem, mégis mennem kellett. Legyen elég ennyi. Az MTV-nél 2 hét múlva már műsort kaptam. A „Prézli” gyenge műsor volt, de ennek kapcsán kapcsolatba kerültem ott olyan műsorkészítőkkel, akikkel igényes műsorokat gyártottunk. „Sasszem”- kiskamaszoknak szóló műsor; „Optimisták Klubja”-fiataloknak szólt. Roadshowztam is… Jelenleg az Infovizió című informatikai műsor utódjában az Infogenerációban dolgozom. Jó lenne vetélkedőket csinálni, nagyon szerettem, rengeteg ötletem van, de most nincs itt az ideje annak, hogy ezek a tervek megvalósuljanak…
Mi a véleményed a mai kor játékairól?
A mai telefonos játékok ostobák, buták, primitívek, a műsorvezetők egy része alkalmatlan, akik meg azok lennének, azok a kollégák meg rossz helyen vannak és mindennél fontosabb számukra a médiában való jelenlét. Lelkük rajta. Én azóta kaptam felkérést kereskedelmi televízióban övön aluli színvonalú projektre. Nem vállaltam.
A vetélkedők között akadnak remek színvonalúak, boldog lennék, ha egyikben-másikban és kaptam volna lehetőséget, de jelenleg mások vannak jókor jó helyen. Gratulálok nekik és szorítok a sikerükért!
Manapság jóval egyszerűbb feladványokkal, sokkal többet lehet nyerni. Szerinted az emberek „butábbak lettek”, vagy inkább nem szeretnek annyira gondolkodik, mint mondjuk pár évvel ezelőtt?
Szeretnének könnyen nyerni sok-sok pénzt és elhitetik velük, hogy ez menni is fog. Van, aki százezreket költ, mert még mindig nem győződött meg arról, hogy a „tudása” nem elég ahhoz, hogy megnyerje a negédes műsorvezetők által kínált hatalmas összegeket. Ma ügyesebbek a műsorkészítők abból a szempontból, hogy elcsábítsák a nézőket, nagyobb hangsúlyt fektetnek a nézők játékra ösztönzésére. Mi még hittünk a játékainkban, a mai műsorkészítők a statisztikákban hisznek. Kereskedelmi TV-kről van szó, tehát ezen nem szabad csodálkozni.
Ha most azt mondanák, hogy csináljál egy új műsort, akkor milyen típusúba vágnál?
Én nagy vetélkedőt csinálnék. Van is egy-kettő a tarsolyomban. Van olyan, ami a régi telefonos játékok show verziója. Volt producer, aki fantáziát látott benne. Ha vittem volna pár 10M forintot, már képernyőn lenne.
Ha leülsz tévét nézni, milyen típusú műsorokat nézel szívesen?
Sport. Abból jöhet bármilyen mennyiség! A vetélkedők közül mindig megnézek néhány adást. Az ötletek érdekelnek, de nem vagyok vetélkedő fan. Gundel Takács Gábort pl. nagyon szeretem.
Régóta játszol színházban, filmekben. Most hol láthat téged a közönség? Készülsz-e valamilyen új szerepre?
Láthatnak a Vidám Színpadon: Shakespeare Összes Rövidítve (S.Ö.R.) és a Görögök Összes Regéi és Cselekedetei (G.Ö.R.CS.) előadásokban valamint a Pesti Magyar Színházban az Andersen, avagy a mesék meséje című musicalben. Előkészületben: Kálloy Molnár Péterrel és Kálid Artúrral az Ephrahim Kishont színházról szóló humoreszkjeiből írt CS.A.J. (csakazértisjáték).
|